Thursday, July 9, 2009

KHASIAT GINSENG

PERUBATAN:
Menstimulasikan tubuh bagi merawat sakit samada fizikal atau mental. Digunakan dalam rawatan tekanan darah rendah, meningkatkan daya tahan tubuh, mengurangkan tekanan serta mengawal pencapaian kepuasan hubungan kelamin. Akarnya yang kering juga diguna bagi tujuan menahan sakit.

Telah terbukti sejak ribuan tahun hingga kini sebagai herba bagi menahan penyakit termasuk barah (cancer) , masalah penghadaman serta meningkatkan daya ingatan. Herba ini diguna bagi mengatasi masalah keletihan, kelesuan dan tidak bermaya semasa mengalami stress. Semasa menopouse ia membantu membaiki sistem bagi menstabilkan hormon. Amat istemewa untuk Diabetis, Hipertesi, High Blood Cholesterol, Anamea, Impotence dan Low Libido.

KHASIAT:
Ginseng membantu awet muda bagi meningkatkan kasih sayang. Ia meningkatkan pencapaian kepuasan hubungan kelamin. Ginseng merupakan pengganti yang baik kepada penggunaan dadah dalam perubatan.

PEMBIAKAN TANAMAN:
Ginseng memerlukan kepakaran dalam membiakkanya. Terdapat pelbagai masalah musuh dan penyakit di semua peringkat pertumbuhan. Pembiakkan dari biji benih memerlukan masa 6 tahun untuk matang. Pokok memerlukan perlindungan 50 hingga 70 peratus. Pemungutan hasil hendaklah dijalankan pada musim kering. Akar perlu dikeringkan selama satu bulan sebelum digunakan kering. Dapat tanam secara hidroponik dengan masa matang yang lebih cepat.

No comments:

Post a Comment