Thursday, July 2, 2009

KECANTIKAN MATA

Di antara deria penglihatan yang penting bagi manusia ialah mata.

Tanpanya, sukar bagi kita menjalani kehidupan seharian. Justeru, terdapat beberapa cara bagi menjaga mata supaya kelihatan lebih bersinar.

Jika menggunakan solekan mata, ia perlu dibersihkan sebelum tidur. Membersihkan mata daripada solekan perlu dilakukan dengan betul. Ini bagi mengelak bahan kimia meresap ke mata yang boleh mengakibatkan rabun warna.

Bahan pembersih mata yang sesuai perlu digunakan bagi menanggalkan solekan.

Mengurut sekeliling mata boleh mempercepatkan pengaliran darah dan mengelak berlaku kedutan. Mulakan urutan di bawah mata, di tepi dan kelopak mata. Ulang cara yang sama di sebelah mata lagi.

Cara tradisional juga boleh diamalkan. Anda hanya perlu menggunakan daun teh dengan merendam ke air panas.Apabila sejuk, letak daun teh ke kelopak mata.

Sebaik-baiknya tutup dengan tuala bersih dan biarkan seketika.

Mentimun boleh digunakan untuk memelihara kecantikan mata. Hiris mentimun nipis-nipis, kemudian letak di kelopak mata untuk seketika. Biasanya mentimun akan menjadi panas dengan cepat, justeru anda perlu menggantikan mentimun itu beberapa kali bagi menghilangkan keletihan mata.

Cara lain ialah dengan menggunakan telur ayam yang direbus. Sapukan telur itu di sekeliling kelopak mata. Cara ini dipercayai dapat melegakan mata yang letih.

Selain itu, anda boleh gunakan ketulan ais kecil bagi menyegarkan mata yang mengantuk. Letakkan tisu bersih dan tutupkan kelopak mata. Kemudian, ambil ais dan gosok di atas tisu itu beberapa kali.
Mata yang cantik dan bersih lahir daripada mata yang sihat. Oleh itu, peliharalah ia setiap waktu.

No comments:

Post a Comment