Saturday, July 4, 2009

MANDI BUNGA

Mandi Bunga Dpt Jodoh...

Kata org lama, mandi bunga akan memudahkan seseorang wanita itu bertemu dgn jodoh. Mandi dgn air rendaman tujuh jenis bunga akan menaikkan seri seseorang wanita dan pasti sahaja akan membuat pemuda seluruh kampung berebut2 menghantar pinangan ke rumah. Sebenarnya, mandi bunga berkait rapat dgn kecantikan wanita,. Lihat sahaja sifat bunga-bungaan, antik serta mekar mewangi. Begitu juga dgn wanita yg mengamalkan mandi bunga.

Bunga Apa Ya...?

Terdapat pelbagai jenis mandi bunga. Tidak semua mandi bunga menggunakan bunga yg sama. Namun, bunga yg menjadi kemestian ketika 'ritual' ini adalah bunga mawar, melur, kenanga, kemboja, jejarum, dan kesidang. Bunga2 ini dipercayai kaya dgn tenaga positif.

Sebelum Merendamkan bunga2 ini, adalah lebih baik jika anda menjemer bunga2 ini di bawah cahaya matahari yg tidak terlalu terik sehingga ia layu utk memastikan segala tenaga positif di dlmnya keluar apabila direndam.

Kelopak bunga2 ini kemudiannya akan dicampurkan bersama hirisan daun pandan, daun limau, hirisan limau nipis, limau purut serta limau kasturi. Bahan2 ini kemudiannya akan diembunkan semalaman sebelum airnya digunakan.Begitulah caranya yg sebenar.

Siraman harus dimulakan dari kepala danmenurun ke kaki. Barulah menjadi. Siraman dari kepala mempunyai sebab tersendiri. Apabila anda menyiram air bermula dari kepala, ia sebenarnya membuang segala tekanan yg anda pikul setelah sekian lama. Tahukah anda, bunga sebenarnya menyerap cahaya. Oleh kerana itulah, mandi bunga dikatakan dpt memancarkan aura seseorang wanita.

Namun, sesetengah pusat kecantikan yg menyediakan perkhidmatan mandi bunga hanya akan membeli bunga dan menabur kelopaknya di dlm tab mandi. Inilah yg menjadi punca mengapa seri bunga tidak 'naik' kepada wajah wanita yg berendam di dlmnya.

Jom Mandi!

Siapa kata mandi bunga utk anak dara saja? Tidak, mandi bunga diharuskan kepada wanita yg sudah berkahwin juga. Mandi bunga digalakkan utk wanita kerana ia boleh menaikkan seri serta menyegarkan tubuh. Mandi bunga perlu buat anda kerana ia akan mengekalkan keceriaan serta kejernihan wajah anda. Maklum sajalah, penat bekerja dan menguruskan hal rumahtangga, sudah tentu wajah anda akan berkedut sebelum waktunya.

Anda tidak perlu mandi bunga setiap mlm disertai dgn bacaan mentera yg bukan2. Cukup mengamalkan dua kali sebulan dan disertai Selawat Nabi. Kalau anda tidak punya masa ke spa, cukup sekadar menyediakan air rendaman bunga anda sendiri. Dapatkan beberapa jenis bunga wajib utk mandi bunga, campurkan hirisan daun pandan, daun limau serta 3 jenis limau, anda sudah sedia utk mandi bunga!

Mandi bunga paling sesuai diamalkan pada waktu pagi kerana ia akan mengembalikan kesegaran dan membuang segala keletihan agar anda mampu memulakan hari baru dengan lebih semangat. Tambahan pula pada waktu ini, urat2 pada tubuh anda masih lembut. Namun begitu, anda juga boleh mandi bunga pada waktu mlm kerana tubuh akan lebih relaks pada waktu anda tidur. Mandi bunga pada waktu mlm pula akan memberi lebih penekanan pada seri kulit wajah anda. Percayalah, anda akan lebih segar keesokkan harinya!

Bagaimana?

* Selepas anda menyediakan air rendaman, mandilah seperti biasa. Ingin diigatkan, siraman dgn air rendaman bunga jgn dibilas.Biarkan air bunga yg disiram pada tubuh kering sendiri tanpa dilap. Dgn cara ini, barulah air bunga dpt meresap ke dlm kulit anda.

* Jika anda mahu meyabun badan atau membasuh rambut, lakukannya terlebih dahulu sebelum mandi bunga.

* Gosok kelopak bunga pada tubuh perlahan-lahan. Kelopak bunga yg digosokkan pada badan bukan sahaja akan menanggal kekotoran, malah baumya akan lebih kekal lama.

* Selain mengatasi masalah kulit bersisik, mandi bunga juga dapat mencerahkan kulit kerana kandungan asid sitrik dalam limau.

No comments:

Post a Comment