Thursday, July 16, 2009

43 Tips Perangi Kegemukkan 2

TIP NO 24 :
Sebenarnya kita bukan dilahirkan untuk menjadi obes. Bahkan kita pernah melalui titik di mana tahap kecergasan yang maksimum (fit), BMI normal, lulus BFS (Body Fat Screening).Obes ni adalah daripada tabiat pemakanan yang mengikut nafsu dan tak mengikut nilai nutrisi yang seimbang. Ubahlah gaya pemakanan.

TIP NO 25 :
Orang Asia banyak penyakit kronik kerana TERLALU BANYAK makan karborhidrat. Pagi nasi lemak, tengah ari nasi, malam makan nasi lagi.

TIP NO 26 :
Bila masak makanan bergoreng di rumah jangan guna minyak "recycle" yang sampai hitam warnanya. Lebih baik elak makanan bergoreng. Kalau nak goreng jugak...cuba-cuba belajar menumis dengan menggunakan minyak zaitun. Mahal beb....Tapi khasiatnya terlalu banyak dan sedang dijurnalkan manfaatnya dengan banyak di Eropah.

TIP NO 27 :
Tinggalkan merokok. Orang lelaki sensitif sikit bab ni. Jika anda sedang merokok anda sedang mengotorkan paru-paru anda. Allah s.w.t. dah kurniakan pada kita paru-paru dan badan yang sihat wal'afiat tetapi kita merosakkannya dengan bahan kimia pembunuh dari rokok. Kita telah merosakkan nikmat yang Allah s.w.t. kurniakan.

TIP NO 28 :
Selain daripada berkawan dengan professional dalam bidang perubatan, pharmacist & pakar sains permakanan dan kecergasan diri. Kita hendaklah mengambil tahu apa itu maksud perkataan yang bombastik dalam permasalahan kesihatan sepertiKOLESTROL HDL, KOLESTROL LDL, TRIGLISERIDE, HOMOSISTENA,ANTI-OKSIDAN, Co-Enzim Q-10 sedikit demi sedikit mendalami maksudnya. Lama-lama secara tak langsung anda boleh belajar memahami anatomi fizikal badan anda sendiri walaupun tak semahir Doktor Perubatan. Ada faedahnya....Daripada dok baca majalah Mangga, Hai, URTV yang kurang meyumbang pada perkembangan minda.

TIP NO 29 :
Masakan secara rebusan, panggang & microwave (walaupun sedang diperdebatkan) LEBIH BAIK daripada masakan bergoreng berminyak-minyak.

TIP NO 30 :
Jangan selalu pergi ke KFC, McD, Pizza Hut. Semua makanan tu "heavy metal" punya makanan.

TIP NO 31 :
Bawa bekal ke pejabat. Jangan malu....buat ni dengan penuh disiplin walaupun kawan-kawan melayu pandang pelik kat kita. Seorang jutawan cina yang umur 60 tahun lebih tapi nampak muda dan sihat kerana bawa bekal makanan ke pejabat dalam mangkuk bertingkat. Nak malu apa...

TIP NO 32 :
Ingat buah-buahan tempatan seperti betik, pisang adalah lebih baik daripada buah epal, lai yang di import. Buah-buahan import ada chemical pengawet tambah2 buah dari Thailand. Ini satu isu jugak. Makan pisang & betik. Lagipun Vitamin C pun banyak dalam buah-buah ni.

TIP NO 33 :
Jika anda sedang lapar pada waktu malam, maklumlah orang obes nak diet jangan teringatkan nak makan macam2 seperti. burger, mee goreng mamak, nasik goreng, roti canai. Sebaliknya makan Quaker Oat dengan milo kosong (tanpa gula). Menu ni sangat baik untuk sarapan pagi. Serat tinggi yang bertenaga.

TIP NO 34 :
Jangan duduk depan PC lebih 45 minit secara berterusan dalam sesuatu masa. Jalan2 kat luar menyedut O2. Senaman sikit2. Ianya gaya kehidupan pasif yang amat-amat MEMBAHAYAKAN mental & fizikal jika diamalkan secara berterusan selama beberapa tahun.

TIP NO 35 :
Hasil pemerhatian saya yang belum dijurnalkan, hampir 85% drama melayu MESTI ada slot makan nasi & minum teh tarik kat warung. Jarang sekali ada slot waktu dok tengah senaman. Ini yang buat kita lapar waktu malam sebab kekadang terpengaruh jugak dengan slot ni.

TIP NO 36 :
Jika anda bersarapan pagi secara routine nasi lemak, roti canai, teh tarik berbuih-buih power punya. Kemudian anda merokok. Awas : Anda menjerumuskan diri anda dalam keadaan sangat-sangat bahaya.

TIP NO 37 :
Jangan penuhkan almari dapur & peti ais dalam rumah anda dengan BEGITU BANYAK STOK makanan tidak berkhasiat seperti ais krim, pizza, maggi dan lain-lain makanan yang ada bahan pengawet.Pasti anda yang obes tu akan menghabiskannya. I'm very-very sure.

TIP NO 38 :
Belajar-belajarlah untuk membaca label nutritional contents sewaktu membeli barang di supermarkat, kedai runcit dll. Cuba teliti istilah kolestrol, lemak, gula, garam, MSG, nilai kalori utk 100 gm.

TIP NO 39 :
Cuba banyakkan pergerakan. Jangan terlalu bergantung kepada remote control TV. Cabut baterinya. Ianya membuatkan anda malas menggunakan kalori dalam badan anda.

TIP NO 40 :
Jika anda menggunakan orang gaji di rumah. Anda sebenarnya memang akan bergantung kepadanya membuat itu ini. Sedikit sebanyak anda sekeluarga akan jadi malas. Bukan tak boleh, tapi cuba2lah bergerak buat minuman sendiri atau mop ruang tamu sendiri.

TIP NO 41 :
Kawal cara masakan anda sendiri. Tengok banyak mana garam, gula, perasa yang digunakan.

TIP NO 42 :
Obesiti akan menyebabkan seseorang itu mudah dihinggapi oleh Penyakit Darah Tinggi, Diabetes & Sakit Jantung. Jadi menu permakanan yang terbaik untuk anda yang obes adalah menu utk orang darah tinggi, diabetes & sakit jantung. Banyak sumber menu seperti ini di internet. Harap jangan malas melayarinya.

TIP NO 43 :
Gula adalah merupakan salah satu makanan tanpa khasiat yang paling banyak dimakan dan boleh memudaratkan manusia. Ia tidak diperlukan diet kerana tubuh menukarkan banyak makanan lain menjadi glukosa apabila memerlukan tenaga. KURANGKAN GULA.

No comments:

Post a Comment