Tuesday, July 14, 2009

Habbatus Sawda

Selain menjaga permakanan dan melakukan senaman, ubat juga memainkan peranan terutama jika ada penyakit. Tahukah kita bahawa salah satu amalan yang baik untuk tujuan perubatan dan kesihatan ialah dengan mengamalkan 'al-Habbah as-Sawda' sebagai ubat?

Di dalam sebuah penelitian yang berjudul 'Islam dan Masalah-Masalah Abad Dua Puluh' yang ditulis oleh Abdul bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w. telah pun menyebutkan 400 hadis tentang perubatan.

Di dalam kamus al-Mu'jam al-Wasit disebutkan, sebahagian daripada nama-nama al-Habbah as-Sawda ialah al-Mubarakah dan as-Syuniz. Sejenis rumput, berwarna hitam dan bermusim tahunan, dan ia termasuk dalam jenis Nigelle dan Ranunculus. Al-Habbah as-Sawda' tumbuh di Mesir dan negara-negara sekitar Laut Tengah dan India. Ia juga dikenali dengan nama 'Bijiran Hitam'. Daun-daunnya kecil-kecil serta halus, bunganya berwarna biru, buahnya berbungkus, dan di dalamnya terdapat biji kecil berwarna hitam yang boleh dipergunakan sebagai ubat.

Dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w, sejak 1400 tahun lagi sudah menyatakan berkenaan dengan perubatan, khususnya mengenai al-Habbah as-Sawda. Antara hadis Baginda bermaksud : "Sesungguhnya, al-habbah al-Sawda' boleh menyembuhkan segala penyakit kecuali as-Sam. "Aku bertanya : " Apakah as-Sam itu ?" Baginda menjawab : As-Sam ialah maut!" (Hadis riwayat Bukhari)

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa dia pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda seperti berikut : Maksudnya : "Tetaplah dengan Habbah as-Sawda ini sesungguhnya ia mengandungi ubat bagi segala penyakit, kecuali as-sam atau mati". (Hadir riwayat Tarmizi)

Mengikut penemuan yang mutakhir, bahawa bijiran hitam dapat mengaktifkan sistem daya tahan tubuh dimana ianya dapat menambahkan kekuatan badan untuk melawan sebab-sebab datangnya penyakit dan sekaligus menghapuskannya, dan dengan mengambil minyak bijinya secara berterusan akan memelihara kita daripada penyakit.

Doktor Abu Ali Al-Husain bin Abdullah bin Sina atau lebih dikenali dengan nama Ibnu Sina di dalam bukunya al-Qanun fi Al-Tibb berkata : "Sifat-sifat as-Sawda ialah pedas rasanya, kering, panas, boleh membuang kelenjar angin daripada tubuh, selain boleh membersihkan perut, mengubati jerawat, panau dan menyembuhkan bengkak-bengkak."

Banyak penyelidikan dan pengkajian telah dilakukan terhadap al-Habbah as-Sawda oleh berbagai universiti. Sebagai hasilnya mereka mendapati bahawa pada biji ini terdapat ubat yang boleh mengubati penyakit sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

Dr.al-Dakhokhini dan Dr.Mahfuzh, keduanya pensyarah Kuliah Perubatan di Universiti Iskandariyah, Mesir telah membuat kajian selama lima tahun dan mendapati ia sangat berkesan untuk mengubati penyakit lelah.

Antara penyakit yang boleh sembuh dengan mengambil minyak al-Habbah al-Sawda :

* Mencergaskan ingatan dan cepat faham.
* Sakit Lumpuh.
* Menghancurkan batu karang.
* Mengubati ampus dan sesak nafas.
* Mengubat batuk dan asma.
* Mengubat sendi dan lelah.
* Mengubat penyakit kencing manis.
* Mengubat penyakit buah pinggang dan pundi-pundi kencing.
* Muntah dan mual.
* Mengubat radang hati dan sempit urat darah.
* Mengubat sakit kepala.

Jadi bagi orang yang mahu sentiasa sihat, hendaklah dia menjadikan minyak al-Habbah as-Sawda sebahagian daripada hidangan sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam dengan cara mengambil sedikit minyak al-Habbah as-Sawda dengan sedikit madu, atau rebusan air daun pudina, atau dengan jus limau (orange juice) atau dengan segelas teh.

No comments:

Post a Comment