Saturday, July 4, 2009

KHASIAT MANGGIS: RATU SEGALA BUAH


Jika durian adalah raja segala buah, manggis pula diangkat sebagai ratu segala buah. Buah berkulit tebal dan berwarna ungu,hitam kebiruan dan merah ini sememangnya layak diangkat sebagai ratu lantaran khasiat yg dibekalkannya kepada org ramai.

Sejak tahun 1970an lagi, sudah ada ramai pakar dan saintis yg mengkaji khasiat buah manggis. isi manggis yg mengandungi xanthones iaitu bahan aktif, kini sudah boleh dinikmati dlm bentuk jus. Jus buah manggis yg asli (tanpa pengawet dan tambahan gula) dikatakan dapat merawat banyak penyakit seperti alahan, resdung, lelah, penyakit kulit (ekzema, gatal-gatal, jangkitan kulat), melecur, luka selepas pembedahan, darah tinggi, kencing manis, kekurangan darah, ulser dan gastrik.

Mungkin ramai yg tidak tahu, bukan sekadar isinya yg sedap dimakan, kulit dan biji manggis juga ada khasiatnya tersendiri. Secara tradisionalnya, kulit manggis digunakan utk merawat penyakit seperti malaria, tibi, penyakit kulit, cirit-birit dan disenteri.

Selain itu, di Thailand, pengguna buah manggis telah diperluaskan lagi dgn penghasilan bahan kosmetik, syampu dan sabun utk menghaluskan serta mencegah penyakit kulit.

No comments:

Post a Comment