Tuesday, July 14, 2009

Agar Tubuh Lebih Sihat

Makan itu, makan ini, tapi tahukah anda apakah makanan yang diperlukan oleh tubuh supaya tampak lebih sihat dan cantik? Amalkan yang berikut, penyakit jauh, wajah lebih ceria, tubuh lebih cergas!

Fitonutrien
Fitonutrien tidak punya nilai gizi, namun dapat melindungi tubuh dari penyakit. Fitonutrien bersifat antioksidan, membantu vitamin, mineral, dan serat, untuk berfungsi secara optimum. Bijirin, kekacang, buah, sayuran merupakan sumber fitonutrien yang baik. Semangkuk sayuran boleh mengandungi lebih dari 100 jenis fitonutrien.

Fitoestrogen
Fitoestrogen adalah mirip estrogen-hormon seks wanita. Fitoestrogen biasanya ada dalam kekacang dan bijirin. Fitoestrogen adalah baik untuk wanita kerana ia dapat melambatkan proses menopos, mencegah osteoporosis, serta mengurangi risiko penyakit jantung dan kanser payudara.

Serat
Serat adalah bahagian daripada biji-bijian, buah atau sayuran, yang tak dapat dicerna tubuh. Namun di usus besar, serat merupakan makanan bagi bakteria ”baik”. Serat juga menurunkan kolesterol serta mencegah sembelit dan kanser usus besar. Keperluan serat harian yang disarankan sekitar 35 gram.

Antioksidan
Antioksidan mengurangi impak negatif radikal bebas terhadap sel-sel tubuh, misalnya kulit berkedut. Antioksidan juga sering dikaitkan dengan anti-penuaan. Sumber utama antioksidan adalah vitamin C ( buah dan sayur ), vitamin E ( minyak inti biji gandum, minyak zaitun, kekacang), dan beta-karoten (lobak, tomato serta buah dan sayuran berwarna hijau). Antiokasiadan lain adalah selenium ( biji-bijian).

Buah dan Sayur
Kita dianjurkan makan 5-7 bahagian buah atau sayur setiap hari. Satu bahagian setara dengan segelas potongan buah atau sayur. Selain sumber serat dan fitoestrogen, beta-karoten (provitamin A ) dan vitamin C dalam buah dan sayur memperkuat kekebalan tubuh dan mencegah selsema. Vitamin E memperkuat dinding salur darah kapilari dan mencegahnya agar tidak pecah.

Asid Folat
Asid folat dapat mencegah anemia, menurunkan kekentalan darah-dan menghalang salur darah daripada tersumbat serta menurunkan kadar homosistein. Homosistein adalah asid amino yang dihasilkan oleh tubuh, yang jika berkadar tinggi dalam darah membuat tubuh lebih rentan terhadap penyakit jantung dan stroke. Asid folat banyak ditemukan dalam kekacang dan sayuran hijau.

Ikan Berlemak
TinggiIkan berlemak tinggi seperti salmon, sardin, mackerel dan tuna bisa menjadi pengganti daging ternak. Meski berlemak tinggi, jenisnya adalah lemak yang baik, yakni EPA dan DHA dari kelompok Omega-3. Lemak ini menjaga kesihatan mata, mencegah penyakit jantung, stroke dan diabetes Type 2.

No comments:

Post a Comment