Friday, July 3, 2009

TIPS KURUS - UBAH GAYA HIDUP UTK KURUS

Dalam kesibukan rutin seharian dengan waktu makan terhad serta hidangan yang biasanya disediakan dalam kuantiti yang banyak, usaha mengurangkan berat badan secara menyihatkan mungkin sukar dilakukan.

Biarpun usaha mengurangkan berat badan sebelum ini gagal atau anda mungkin terpaksa menempuh masalah yang menyebabkan pertambahan berat badan, ini tidak bermakna anda tidak berupaya untuk mengurangkan berat badan.

Merangka pelan yang memenuhi keperluan peribadi serta melakukan perubahan gaya hidup yang penting boleh membantu anda mencapai pengurangan berat badan yang menyihatkan untuk jangka panjang.

Berikut saranan mengurangkan berat badan menerusi cara menyihatkan:

# Beri tumpuan kepada buah-buahan dan sayur-sayuran

Kandungan air dan serat yang tinggi dalam kebanyakan buah-buahan serta sayur-sayuran menjadikannya pilihan terbaik untuk hidangan ringan menyihatkan di samping disajikan dalam hidangan utama.

Vitamin dan khasiat dalam buah-buahan serta sayur-sayuran membantu untuk memperoleh tahap kesihatan yang baik. Serat membuatkan seseorang itu cepat berasa kenyang. Oleh itu, ia memang pilihan bijak.

Serat juga membantu dari segi penghadaman, sekali gus membolehkan tubuh memproses apa yang dimakan menerusi cara menyihatkan.

# Pilih makanan yang mempunyai kepadatan rendah

Makanan yang boleh dinikmati dalam saiz yang besar dengan kalori rendah dianggap makanan yang mempunyai kepadatan rendah. Makanan berkenaan (termasuk kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran) lebih mengandungi air serta serat. Mulakan makanan dengan menikmati salad atau sup (hati-hati dengan tambahan sos atau jumlah sodium) untuk membantu anda berasa kenyang.

Apabila sudah berasa sedikit kenyang, anda tidak akan makan terlalu banyak ketika menikmati hidangan utama.

# Minum banyak air

Minum air boleh mengelakkan pengambilan kalori berlebihan. Amalkan pengambilan air antara enam hingga lapan gelas setiap hari.

# Pergi membeli-belah ketika anda tidak lapar

Sediakan senarai barangan yang hendak dibeli. Pada masa sama, simpan makanan yang digemari (berkalori tinggi) di dalam laci yang jauh daripada penglihatan.

Cara terbaik adalah tidak membeli makanan berkalori tinggi. Ini kerana, apabila anda tidak mempunyai simpanan makanan berkalori tinggi di rumah, anda dapat menghalang diri daripada menjamah makanan itu kerana ia tiada dalam simpanan.

Penuhkan peti sejuk dengan buah-buahan seperti jambu batu, oren, epal, lobak merah atau jagung yang boleh dinikmati dengan cara menyihatkan. Apapun, usah ghairah menambah hidangan itu dengan perisa tambahan seperti mayonis dan mentega yang kaya dengan lemak.

# Rancang waktu makan utama dan hidangan ringan lebih awal

Kita akan cenderung untuk makan secara sederhana jika memikirkan mengenai sajian yang menyihatkan lebih awal dan hanya makan apabila lapar.

No comments:

Post a Comment