Thursday, June 18, 2009

PETUA YG PERNAH AKU CUBA…(BERKESAN)

Utk kawan2 ku….
Petua2 lama yg diwarisai daripada nenek moyang kita memang tidak dapat dinafikan keberkesanannya.Bermula dari ‘mulut ke mulut’ dan membaca buku, aku mencuba sendiri dan akui keberkesanannya. Ini membuat aku berusaha mengumpulkan petua2 ini utk aku berkongsi pengalaman dan sama2 memanfaatkan bahan2 semulajadi yg murah,mudah didapati dan menjimatkan wang.

Jadi….jika kawan2 ku ingin awet muda dan cantik bergaya,apa kata mulakan ‘percubaan hari ini.Namun,satu harus diingat,usah mengharap perubahan dalam sekelip mata.Berilah sedikit masa,Insya-ALLAH kalau rajin amalkan,you all akan tersenyum bangga kerana berjaya mempraktikkan petua2 ini.Selamat mencuba!

* Kubis kaya dgn vitamin & mineral.Rebus, kemudian sejukkan air rebusan dan dinginkan dlm petisejuk.Gunakannya utk mencuci muka.

* Utk mengekalkan kelembapan kulit, ambil sedikit lobak merah, 3 ulas limau, sepotong betik, 1 sudu teh madu lebah dan 2 sudu susu segar/susu tepung.Kisar hingga sebati.Sapukan ke muka dan leher. Urut muka dgn lembut selama 3 min.Biarkan 15 min dan cuci dgn bersih. Satu lagi cara ialah, campurkan 1 sudu makan madu lebah dan 2 sudu besar susu segar/susu tepung.Sapukan rata2 di seluruh muka,biarkan 10 min sebelum di cuci bersih.

* Bagi mendapatkan kulit yg cantik, campurkan 1 sudu teh tepung gandum, 2 sudu teh tairu/yogurt, 1 sudu teh madu lebah dan 1 sudu teh minyak zaitun. Satukan campuran tadi dan sapukan ke muka dan leher.Urut lembut dan biarkan 15 min kemudian cuci hingga bersih.

* Utk mendapatkan kulit muka yg lembut dan licin, campurkan 2 sudu makan tepung beras dan air asam jawa (jgn terlalu pekat atau cair). Pakai ia seperti memakai mask pada waktu malam. Selelah kering, bilas hingga bersih.

* Utk menghilangkan ’sunburn’, parut ubi kentang dan timun, gaul rata. Sapukan di tempat kesan ’sunburn’, biarkan 10 min dan cuci bersih.

* Susu segar sejuk juga boleh menghilangkan kesan ’sunburn’. Sapukan susu sejuk ke seluruh muka dan biarkan 30 min kemudian cuci.

* Ubi kentang dan timun berupaya menghilangkan kesan ‘dark circle’ dan bengkak pada mata. Amalkan meletak hirisan kentang atau timun sejuk pada mata sekerap yg mungkin.

* Sapukan tairu/yogurt ke seluruh rambut hingga ke kulit kepala dan biarkan selama 30 min.Tairu/yogurt boleh membantu menghilangkan kelumumur sekaligus melembutkan rambut.

* Utk mendapatkan perapi protein secara semulajadi, pukul sebiji telur hingga berbuih kemudian masukkan 5 sudu makan tairu/yogurt.Sapukan bancuhan tadi ke rambut dan biarkan selama 15 min sebelum bilas hingga bersih.

* Utk rambut bercabang, campurkan 1 sudu besar madu, 2 sudu besar minyak zaitun dan sebiji putih telur.Sapukan campuran tadi ke rambut dan bungkus kepala selama 30 min sebelum cuci dgn shampoo.

* Utk mendapatkan rambut yg bersinar, campurkan 1 sudu besar madu ke dalam empat cawan air suam.Selepas shampoo rambut, bilas rambut dgn air campuran madu tadi dan keringkan seperti biasa.

* Utk memutihkan kulit secara semulajadi, ambil beberapa helai daun bayam,tumbuk hingga lumat dan titiskan jus lemon.Pupurkan ke muka seperti memakai mask dan diamkan selama 20 min sebelum di cuci bersih.

* Scrub.Salah satu cara yg saya amalkan ialah dgn mencampurkan 1 sudu besar madu, 2 sudu besar serbuk almond bersama 1 sudu teh jus lemon.Gosok lembut ke muka dan bilas hingga bersih.

* Utk mendapatkan kulit tubuh yg halus dan lembut, amalkan mandi susu segar/susu tepung yg dicampur ke dalam bath tab.Rendam tubuh sambil menggosok menggunakan tuala kecil selama 1 jam.

No comments:

Post a Comment