Monday, September 7, 2009

Di Sebalik Warna Beras

Jika selama ini anda berpendapat bahawa beras perang adalah satu-satunya alternatif bagi menggantikan beras putih demi menjaga kesihatan, maka sudah tiba masanya utk anda mengubah pendapat tersebut. Sebenarnya, masih banyak lagi perkara tentang beras yg perlu kita tahu. Warna-warna beras, misalnya bukan hanya hidangan, malah ia juga membekalkan nutrisi yg baik utk kita semua.

BERAS MERAH

Utk kesihatan: Ia mempunyai lebih daripada dua kali ganda zat besi berbanding beras perang. Ia juga mengandungi zink dan kalsium, selain phytonutrients seperti phenolics yg mempunyai fungsi anti oksidan.

Cadangan penyediaan: Gantikan beras putih atau beras perang dengan beras merah dalam resipi masakan kerana khasiat yg anda perolehi sangat banyak.

BERAS UNGU

Utk kesihatan: Ia mengandungi zat besi yg tinggi dan merupakan sumber terbaik protein. Ia juga mengandungi anthocyanins yg terbukti tidak mudah terbakar dan fungsi melindungi diri daripada penyakit jantung serta kanser.

Cadangan penyediaan: Beras ungu sedikit melekit boleh digunakan untuk menyediakan puding nasi kerana rasa manis yg ada padanya.

BERAS HITAM

Utk kesihatan: Ia kaya dengan serat iaitu hampir dua kali ganda berbanding beras perang atau merah. Selain itu, beras hitam juga mengandungi zat besi, protein dan tidak mudah terbakar.

Cadangan penyediaan: Teksturnya yg padat dan rasa kekacang yg ada padanya menjadikan ia sesuai dimakan bersama tuna panggang.

No comments:

Post a Comment